piątek, 22 sierpnia 2008

Dworce polskie. Smród Główny, brud Centralny

Białystok i Lublin mają najlepsze dworce kolejowe w kraju. Najgorsze: Gorzów, Katowice i Warszawa. Według reporterów "Gazety", którzy spędzili na dworcach kilka tygodni, właśnie na Śląsku i w stolicy jest największy brud.

Zatrzymaliśmy się na 23 dworcach największych miast, ocenialiśmy je w dziesięciu kategoriach (szczegóły rankingu na serwisach lokalnych, zobacz niżej). Wypadły fatalnie. W wielu miastach świata są ich dumą, a w Polsce to przestrzeń wstydu: zdegradowanej architektury, brudu, zagrożenia i organizacyjnego chaosu. Najlepiej radzą sobie te mniejsze - Białystok, Lublin i Częstochowa - gdzie ruch niewielki, więc pasażer nie śmieci, nie czeka na przesiadkę i rzadko kupuje bilet. Większa liczba podróżnych jest już dla kolei wyzwaniem ponad siły. Na dużych dworcach trudno coś odnaleźć wśród setek szyldów, kas mało, a jedno przetarcie podłogi na dobę sprawia, że brud przez lata odkłada się warstwami.

W Krakowie w informacji nie zawsze na trafimy na kogoś, kto włada angielskim. W Szczecinie podróżni próżno szukają w holu wskazówek, jak dojść na perony. W Łodzi Fabrycznej kasjerki zajmują się drobną paserką.

Największy postęp odkryliśmy tam, gdzie przez lata baliśmy się zaglądać - w dworcowych toaletach. Często okazywały się prawdziwymi oazami czystości. W Białymstoku w WC są nawet kwiaty.

Jak powstał ranking?

Najlepsze dworce mają ok. 70 pkt, co i tak daje w skali szkolnej słabą czwórkę. Zwycięzcy nie powinni się więc zbytnio podniecać. Powody do zadowolenia wprawdzie są, ale wiele trzeba jeszcze poprawić (najrówniejszy wydaje nam się Lublin).

Wynik poniżej 60 pkt oznacza, że dworcowi dużo brakuje do doskonałości - ma na ogół swe lepsze (na tle kraju strony) ale i gorsze

Wynik poniżej 50 pkt traktujmy jako alarmujący: Nie jest to dworzec wygodny, w którym pasażerowie dobrze się czują

Ocena jest w pewnej mierze (mimo zastosowania kryteriów, o czym poniżej) subiektywna: stanowi wypadkową odczuć i potrzeb dwóch różnych charakterologicznie reporterów: jedno z nas ma naturę ustatkowanego pasażera, ceniącego wygodę i spokój. Drugie jest raczej typem młodzieżowego podróżnika. Sądzimy, że kompilacja ocen takich dwóch osób pozwoliła na właściwe sklasyfikowanie dworców.



Co ocenialiśmy?

WC

Przede wszystkim czystość. Ale ważna jest też estetyka pomieszczenia, ponieważ pasażer ocenia klasę ubikacji nie tylko węchem ale i wzrokiem. Więcej punktów otrzymały więc toalety wyremontowane. Jeśli na dworcu jest kilka toalet (pomijaliśmy jednak tzw. restauracyjne) - to oceniliśmy najgorszą.

KASY

Nie jest ważna ich liczba bezwzględna, ale liczba w stosunku do potrzeb. Wyznacznikiem tego są kolejki lub ich brak.

Z założenia obcinaliśmy przynajmniej punkt, jeśli kasy podzielone są na dwóch właścicieli: PKP IC i PKP PR. Pasażera nie interesuje bowiem, kto prowadzi kasę - a niech to robi Królewna Śnieżka - lecz JAKIE bilety w danym okienku możemy kupić. Niestety, typowy jest widok, gdy do PKP PR jest długa kolejka a obok do PKP IC prawie nikt nie stoi (lub na odwrót), choć i jedne i drugie sprzedają bilety na wszystko. Bo ludzie sugerują się logo kasy. Czasem, mimo logo, jest oznaczenie, co tak naprawdę sprzedaje kasa - wtedy liczba odjętych punktów jest mniejsza.Biura Obsługi Klienta (jeśli takowe są) nie punktują - bo obserwacja zachowań podróżnych pokazała, iż to oferta dla wtajemniczonych.

INFORMACJA

Wyświetlacze - czy są, czy są sprawne i obsługiwane z głową (tu często jej brakuje, zwłaszcza pozycja "Przez" traktowana jest po macoszemu i wyświetla się często mało znana stacja a pomijane duże miasto). Megafony - czy słyszalne. Okienko informacji - czy są kolejki. Informacja wizualna - strzałki i drogowskazy. W tym wypadku ważna jest ich jednolitość ale też to, czy są łatwo wyławialne przez wzrok, czy też giną w morzu komercyjnych szyldów i szyldzików

POCZEKALNIA

Jeśli w poczekalni jest smród i nie da się wysiedzieć - to punktów jest za nią jest tyle, co za brak poczekalni w ogóle. Czyli zero. Za poczekalnię uznawaliśmy też siedzonka w holach kasowych. Oczywiście ważna jest też ich liczba w stosunku do ruchu. Natomiast ławki na peronach - jako narażone na warunki atmosferyczne - wchodzą w skład kryterium ''perony i dojścia''. W tej kategorii umieściliśmy równie z przechowalnie bagażu uznając, że jeden pasażer czeka, a drugi zostawia bagaż i idzie na miasto.

USŁUGI DWORCOWE

Czyli wszystko, co pomoże zabić czas oczekiwania na pociąg, bądź pozwoli w ostatniej chwili zaopatrzyć się na podróż. Czyli gastronomia (ważna jej różnorodność), sklepy, kafejki internetowe, hot-spoty, usługi różnorakie typu fryzjer, księgarnie - także sklepy.

PERONY, DOJŚCIA

Perony - wysokie, czy niskie, czy zadaszone i czy wiata jest na całej długości. Stan nawierzchni, ławki. Także wygoda dojścia do peronów z budynku dworca: odległość, lepszy tunel niż kładka, bo mniej schodów. Stan techniczny i estetyczny przejść podziemnych: rozbite gabloty czy pokruszone kafle obniżały oceny.

CZYSTOŚĆ

Nie ważne jak często sprzątają, lecz czy sobie radzą. Bardzo ważne były też doznania węchowe

BEZPIECZEŃSTWO

A raczej poczucie bezpieczeństwa. jeśli pętają się bezdomni, żebracy, naciągacze i menele - ocena niższa. Jeśli w dodatku policja czy SOK na to nie reaguje - jeszcze niższa ocena. Ale też ważna jest skuteczność tych działań. Na poprawę poczucia bezpieczeństwa wpływ ma również przechadzanie się patroli po budynku dworca, peronów. Plusem jest komisariat kolejowy - bo w razie kradzieży jest gdzie na miejscu zwrócić się o pomoc.

POWIĄZANIE Z MIASTEM

Czy jest bezpłatny podjazd pod sam budynek, by wysadzić pasażera z bagażem, czy parking ma wystarczającą liczbą miejsc. Przychylniej patrzyliśmy na miasta, które obok parkingu płatnego mają możliwość zaparkowania gdzieś dalej bezpłatnie. Z drugiej strony parking bezpłatny przed dworcem - ale brak na nim permanentnie miejsca - nie jest istotnym plusem dworca.

Komunikacja publiczna - czy przystanki są zlokalizowane pod samym dworcem, czy też trzeba do nich dochodzić przez serie przejść podziemnych, kładek i skrzyżowań. Czy jest informacja czym i gdzie dojechać. Oraz czy są plany miasta, oraz jakieś drogowskazy.

INFORMACJA TURYSTYCZNA

Bardzo ważne: plac dworcowy - jak urządzony. Czy ładny - bo to nasz pierwszy kontakt z miastem.

ESTETYKA, ARCHITEKTURA

Tu gra rolę i architektura ale też utrzymanie budynku we właściwym stanie, panowanie nad reklamami, szyldami, wyglądem budek gastronomicznych i handlowych. Handel łóżkowy. Tu także funkcjonalność wnętrza (na tym przejechał się Gdańsk).

Źródło: wyborcza.pl

Szkoda, że Panowie reporterzy nie wizytowali stacji i dworca PKP w Kędzierzynie Koźlu. Tam to dopiero jest hardcore. Ja na moje nieszczęście i chyba szczęście tylko przejeżdżałem pociągiem i raz przejeżdżałem obok budynku stacyjnego autem. Jeszcze bardziej obskurnego, zdewastowanego i brudnego dworca nie widziałem. Jestem nawet skłonny powiedzieć, że od samego - oczywiście chwilowego - pobytu tam i tylko samego wdychania tego powietrza można by się nabawić jakieś choroby wenerycznej. To dopiero jest wizytówka polskiego dworca PKP przez który codziennie przejeżdża masa pociągów pośpiesznych i expresowych wiozących turystów oraz polaków z całego kraju.

Nic dodać nic ująć. Jak kibice i turyści zjadą się na Euro to dopiero będzie heca. Takiej wizytówki jak polskie dworce kolejowe to może pozazdrościć Nam cała Europa :-). Wstyd na cały świat będzie chociaż już pewnie jest. A PKP jak nic nie robiło w tej kwestii tak nadal nic nie robi. Jak zwykle kończy się na deklaracjach, z których nic nie wynika.

Brak komentarzy: